מכירות פומביות באינטרנט הן דרך פופולארית וידועה לרכישת מוצרים באינטרנט, אשר הפכה להיות נפוצה מאוד בשנים האחרונות ברחבי העולם ובישראל. הגידול העצום של מכירות מקוונות מכל הסוגים - כולל גם מכירות ישירות או מכירות קבוצתיות - מעיד על המגמה הצרכנית הנוכחית: הלקוחות מעדיפים לשלם פחות, ולקבל את המוצרים בלי לצאת מהבית. כך אתרי קניות מקוונות ברחבי העולם (בראשם ebay ואמאזון), ואתרי מכירות והשוואת מחירים בארץ צוברים תאוצה רבה ומגלגלים כסף רב. מכירות פומביות בפרט ומסחר מקוון בכלל מציעים מספר יתרונות משמעותיים - אך גם מספר חסרונות שחשוב להכיר ולדעת, לפני שניגשים לבצע את הקנייה. בהמשך נדון בכמה מהם.
איך עובדת מכירה פומבית מקוונת? ראשית, האתר מציע למכירה פומבית וירטואלית מוצר כלשהוא. המחיר ההתחלתי שנקבע הוא בדרך נמוך מאוד, והגולשים רשאים להציע את המחיר אותו הם מוכנים לשלם עבור אותו מוצר. עם כל הצעת מחיר המחיר עולה ועולה - עד שמסתיים הזמן שהוקצב למכירה, והמרבה במחיר זוכה במוצר. מכירות כאלו מאפשרות לגולשים לקבוע לעצמם מעין "תקרת תקציב", ולא לשלם יותר מהסכום שהקציבו לעצמם. בדרך כלל המחירים הסופיים שנקבעים באותן מכירות זולים במידה מסוימת מהמחירים בשוק - וכך הופכות המכירות הפומביות למשתלמות במיוחד עבור הצרכנים.
מכירות פומביות הן שיטה ותיקה ועתיקה לביצוע מכירות, שהייתה קיימת כבר שנים רבות לפני אתרי המכירות המודרניים. כולנו מכירים את אותן מכירות פומביות "קלאסיות" מהסרטים - המוכר בעל הדיבור המהיר אוחז בידו בפטיש, ומולו הלקוחות בקהל שצועקים הצעות מחיר חדשות מכל עבר, ומתחרים זה בזה תוך שליחת מבטים רושפים לעבר היריבים. ידועה לא פחות היא כמובן הסיומת המפורסמת: "פעם ראשונה, שנייה, שלישית - נמכר!". אמנם, מכירות פומביות באינטרנט כבר לא מזכירות את המכירות קלאסיות (הלקוחות כבר לא יכולים לנעוץ זה בזה מבטים מאיימים), אך הם עדיין פופולאריים ומספקים, גם בזכות תחושת האדרנלין שמתקבלת כאשר הקונים האחרונים עדיין מתחרים בהצעות מחיר, שניות מעטות לפני תום זמן המכירה.
קיימים מספר חסרונות בשיטה של מכירות פומביות, הנגזרות גם מכל נושא המכירות המקוונות באינטרנט. החיסרון המשמעותי ביותר, ככל הנראה, הוא העובדה שהצרכן אינו רואה את המוצר שהוא רוכש מול עיניו, ואין לו קשר ישיר עם המוכר או החנות. התוצאה עלולה להיות מוצרים לא מתאימים, אי הבנות ולקוחות שקיבלו מוצר שהם אינם מרוצים ממנו לחלוטין. דוגמא אחת יכולה להיות לקוח שרכש במהלך מכירה פומבית מוצר על בסיס תמונה שהוצגה באתר האינטרנט, אך קיבל לבסוף מוצר שעיצובו שונה מעט ממה שהוצג לו, או שיש בו מאפיינים מעט שונים ממה שחשב. בכל מקרה, לפני שמצטרפים למכירה פומבית, חשוב לוודא כי ידועים לכם טיב המוצר וכמובן מחירו בחנויות אחרות (כדי לא לשלם מחיר גבוה מדי בסופו של דבר!).
מנגד, מכירות פומביות מציעות יתרונות רבים ומשמעותיים: נוחות הקנייה על גבי האינטרנט קורצת ללקוחות רבים, שאינם נדרשים לכתת רגליהם לחנויות המתמחות, אלא רק לרכוש את המוצר בישיבה מול המחשב ולקבל אותו כעבור שבוע בדואר. יתרון חשוב נוסף הוא האפשרות הנוחה, היעילה והחשובה להשוואת מחירים ומפרטים - באמצעות אתרים מיוחדים המאפשרים זאת.
אך היתרון המשמעותי ביותר הוא המחיר הזול שניתן לקבל בדרך כלל במהלך מכירות פומביות. השיטה של מכירות פומביות, שמאפשרת לצרכן לקבוע את המחיר שהוא עצמו מוכן לשלם ומנגד מוזילה עלויות עבור הסוחר (שמוכר את המוצרים דרך האינטרנט ולא בחנות), מאפשרת לעיתים קרובות ללקוחות לקבל את המחיר הזול והמשתלם ביותר עבור מגוון רחב של מוצרים.